Ноябрь 2017
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
« Окт    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

«Педагог. Новатор. Романтик. З досвіду педагогічної діяльності Миколи Палтишева»

Блаженний день, коли зробив ти вибір

Служінню дітям присвятить себе:

Нагодувати їх духовним хлібом,

Зерно в душі посіяти святе.

Хто сіє і хто жне-радіти будуть разом,

Але без сіячів не буде зовсім жнив.

І вивчена з дітьми одна біблійна фраза

У їх житті багато зробить див.

UNUh9jHq1p0

На базі Чернігівського професійного ліцею залізничного транспорту за ініціативи директора Зелеського В’ячеслава Григоровича та за підтримки Навчально-методичного центру профтехосвіти у Чернігівській області 24 березня 2017 року відбулась регіональна науково-педагогічна інтернет-конференція «Педагог. Новатор. Романтик. З досвіду педагогічної діяльності Миколи Палтишева».

AMj-R9DVeIY

У роботі конференції в режимі скайп -звязку взяв участь особисто видатний український педагог-новатор, народний учитель СРСР, кандидат педагогічних наук, доцент, Лауреат всіх вищих педагогічних премій, Top-учитель України 2008 року, нагороджений Почесною відзнакою Президента України «Срібний хрест», Почесний Доктор НАПН України МИКОЛА МИКОЛАЙОВИЧ ПАЛТИШЕВ.

У своєму виступі (в режимі Скайп-звязку) М.М. Палтишев говорив про нові поняття в педагогіці – педагогічна гармонія і принципи її створення; стан уроку як один із принципів організації уроку; формування філософії навчального предмета на підставі внутрішньої інтеграції навчального матеріалу й узагальнення наукових та езотеричних знань.

Основною дидактичною одиницею в навчальному процесі, на думку педагога, повинна бути навчальна тема. Кожний урок повинен зробити свій внесок в основну задачу – сформувати в учнів знання, вміння і навички наприкінці теми. Для цього він пропонував кожному вчителю навчитися вибирати основні питання в кожній навчальній темі і розподіляти уроки в такий спосіб, щоб на кожному з них формувалися певні знання, уміння, навички, і на певних уроках контролювалася успішність в їх засвоєнні учнями. Ще в 70-х роках ХХ століття М.М.Палтишев запровадив у навчальний процес „Урочно-тематичну залікову систему навчання”, розробив поелементний контроль знань учнів.

Його „поетапна система навчання” – це організаційно-методична система навчання учнів, яка розглядає навчальний процес, що складається з декількох взаємопов’язаних етапів. На кожному етапі навчання стоять свої цілі і завдання, здійснений відбір навчального матеріалу, відібрані форми, методи і засоби навчання, попередньо спланований результат навчання. Це не окремі методи чи методичні прийоми, а чітко побудована організація навчально-виховного процесу, в які всі складові взаємопов’язані. Етапи навчання. За М.М.Палтишевим, – це певні часові відрізки навчання, на кожному з яких учителі й учні досягають певних результатів у навчанні і вихованні.

На уроках М.М. Палтишев використовує музику, поезію, демонструє слайди картин видатних художників, завдяки чому у класі створюється певний емоційний клімат. Зокрема він зауважує, що для того, щоб говорити про організацію навчального процесу (форми, методи, засоби), то, зрозуміло, що і класні кімнати повинні бути відповідно обладнані. На його думку, у кожному класі має бути сучасна комп’ютерна техніка музикальний центр, відеомагнітофон з телевізорами, відео проектор, щоб створювати навчальні кліпи. У такому класі необхідно створити і світловий клімат. Світло у класі може змінюватися різними кольорами, відповідно до музики і слайдів. В такому класі повинен бути великий демонстраційний стіл, на якому демонструються різні досліди.

Він так організував навчальний процес, створив таку технологію навчання, за якої учні від ліквідації прогалин у знаннях переходять до ознайомлення з прийомами навчальної діяльності, і потім – до самостійного навчання, підготовці до випускних іспитів. Все це робить на певних „етапах навчання”.

На початку навчання (перший етап) виділяється навчальний час для виявлення і ліквідації прогалин у знаннях учнів в матеріалі попередніх років навчання. За цей час школярі повторюють „азбуку” кожного предмета, тобто основні знання, виявляють прогалини в них і одразу ж усувають їх. Переважають на цьому етапі навчання репродуктивні методи. Після проходження зазначеного етапу здійснюється як фоновий, так і заключний контроль знань. Порівняння результатів фонового і заключного зрізу знань дає можливість зробити висновок про успішність засвоєння знань кожним учнем.

Другий етап присвячений засвоєнню учнями загально навчальних прийомів діяльності, тобто, у ході вивчення нового матеріалу педагог приділяє велику увагу навчанню учнів прийомам загально навчальної діяльності. З цією метою здійснюється певна корекція змісту навчання, добираються певні методи навчання. Перевага надається творчим методам навчання, хоча й репродуктивні методи займають своє місце, призначене саме для їх використання.

Під час завершення другого етапу навчання, коли учні знають „ази” предмета, володіють прийомами загально навчальної діяльності, слід уводити третій етап навчання, в основі якого лежить урочно-тематична залікова система навчання. На цьому етапі значна увага приділяється самостійності навчання з поурочним і тематичним контролем навчальної діяльності школярів. Увесь навчальний матеріал розподіляється на певні смислові блоки, за засвоєнням яких здійснюється ретельний контроль.

І, нарешті, наступає заключний етап навчання, на якому учні самостійно, під керівництвом учителя, готуються до випускних іспитів.

Кожний етап навчання послідовний, має свою тривалість і на кожному з них досягається прогнозований результат. Завдяки такій системі

навчання кожний учень засвоює необхідний мінімум знань і виходить на рівень самостійного засвоєння знань.

Нова загальнодидактична технологія навчання, зауважує М.М.Палтишев, – це педагогічно й економічно обґрунтований та організований процес досягнення запланованих результатів навчання. Здійснюється він на підставі спеціально переробленого змісту, що відповідає державним стандартам, наукової організації праці, а також розподіл його на етапи, перехід від кожного з яких відбувається на основі відносно повного засвоєння знань, умінь і набутих навичок, завдяки усуненню обмежень у часі в їх формуванні.

На конференції було розглянуто такі питання:

Практичні поради з використання поетапної системи навчання (режим cкайп — зв’язку) Палтишев Микола Миколайович – учитель фізики м. Одеси, народний учитель, почесний доктор педагогічних наук національної Академії педагогічних наук України.

З досвіду роботи педагогічного колективу Чернігівського професійного ліцею залізничного транспорту у вихованні і професійній підготовці робітничої молоді Зеленський В’ячеслав Григорович – директор Чернігівського професійного ліцею залізничного транспорту.

nXx5xDHnvvg

Поняття педагогічної гармонії в ідеях Миколи Палтишева Колотило Оксана Миколаївна – кандидат педагогічних наук, учитель-методист ліцею № 22 м. Чернігова.

17499356_385403088502245_1785029880992794688_n

 

Особливості педагогічної майстерності вчителя Полетай Олена Михайлівна — кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, психології та методики технологічної освіти ЧНПУ.

 

Графічна підготовка як семіотична основа пізнавальної та перетворювальної діяльності людини Коляда Андрій Миколайович – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальнотехнічних дисциплін та креслення ЧНПУ.

DSodwYPGZ28

Особливості використання вчителем технічних засобів навчання Смілик Олена Олегівна – магістр ЧНПУ.

KmeLLlgsEeo

Виховання молоді в сучасній системі освіти Мінько Наталія Петрівна – заступник декана з виховної роботи, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри загальнотехнічних дисциплін та креслення ЧНПУ.

17457506_385403195168901_5094350574298202268_n

Технологічна компетентність як фактор формування професійної майстерності педагога професійного навчання Яненко Інна Миколаївна – магістр ЧНПУ

Забезпечення принципу наочності у навчанні учнів ПТНЗ Смульська Ганна Олександрівна – магістр ЧНПУ.

Як висновок до конференції, слід зазначити:
«Філолог? Філософ? Чи, все ж таки, фізик? Безперечно, Людина. Щиро заздрю таланту, даному Богом. Заздрю учням, що мають справу з педагогом з тонким світовідчуттям. Шкода, в реальності буденність зазвичай таких людей нівелює. Залишаються найсильніші і одержимі. Залишається Палтишев!»
Якщо до Миколи Миколайовича для спілкування приїжджають представники, наприклад, такої країни, як Норвегія (та різних інщих країн), то ми тим більше повинні пишатися, що поруч з нами живе така яскрава творча особистість, яка теж має концепцію освіти майбутнього, яку доцільно знати не тільки спеціалістам, але й широкому колу зацікавлених, розповсюдження думок М. М. Палтишева, зокрема, його книжок, на користь загальній справі освіти.
Наша конференція показала, що як і серу Кену Робінсону, так і Миколі Миколайовичу Палтишеву притаманні чарівність, ерудиція, досконале володіння словом, вільне спілкуванні з багаточисельною аудиторією. Він не тільки Майстер слова, він Майстер складання цікавих ситуацій при спілкуванні, Майстер складання настрою при своїх уроках, бесідах, лекціях.
Слід зосередити увагу на те, що останні роки його називають Легендою педагогіки, та живе ця Легенда педагогіки в нас на сучасній Україні!

2SKxDTtaMhU

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *